حبه حرفهای روزانه
مینویسم که یادم نرود
فرق ما و آنها (قسمت میانی)



هر روز در آفریقا، غزالی که از خواب برمیخیزد
میداند
که اگر سریعتر از تیزپاترین شیر دشت ندود، کشته خواهد شد
آنجا هر روز، شیری که بیدار میشود
میداند که اگر نتواند از کند ترین غزال دشت سریعتر بدود از گرسنگی خواهد مرد
اینجا فرقی ندارد که شیر باشی یا غزال
صبح که میشود باید شروع کنی به دویدن









پینوشت:
خواهر بسیجی انار یک سوال مطرح کرده بود که رویش نمیشود به دوست هندی اش درباره ایران بگوید از بس در ایران مشکل وجود دارد. مردم نظر داده اند و نظرات مردم هم بیشتر هول دفاع از هند یا مقایسه هند با ایران و پست تر نشان دارد هند میگذرد. حقیقتش ما هم رفتیم و مثل مرد نظرمان را درباره این مملکت نوشتیم و در این باب که ایران و هند از نظر فرهنگی به نظر من هر دو یک گه اند و هم ما و هم آنها آدم الدنگ زیاد داریم . راستش را هم بخواهید من مادر به خطاترین انسانهایی که اینجا دیده ام هندی اند اما از طرفی خوشفکر ترینشان هم هندی اند و همینطور کار درست ترینشان و همینطور با مرامترینشان، زیبا ترین زن جهان هم که هندی است و از معدود کشورهایی هست که ماهواره میفرستد به آسمان. آمریکایی ها تقریبا همیشه خوبند ولی کار درست کم دارند، ولی هندیها کاردرستهایشان خیلی خفن اند و من رسما جرآت نمیکنم جلوشان زیاد عرض اندام کنم بخصوص که به یمن اشغال مملکتشان توسط انگلیسیها زبان را هم بهتر از ما آموخته اند (هر چند که ملت ما هم توسط مغولها و افغانها و اعراب و روسها و انگلیسی ها و پرتغالیها و آخوندها اشغال شد ولی تنها چیزی که آموختیم همان آداب طهارت بود و پای مناسب برای دخول در مستراح)

بگذریم در باب یافتن فرق ما و هند بنده این کتاب "اما زمین گرد نیست" The world is flat را از رفیقم اینجا امانت گرفتم تا بخوانم و به صورت خستگی ناپذیری امشب تمام شد. اول اینکه خواندن این کتاب (متن کامل) یا حد اقل خلاصه آن در اینجا را به همه توصیه میکنم درباره آن است که چگونه کشورهایی مثل هند و چین به شدت دارند از بازار آمریکا استفاده میکنند برای رشد خودشان و چگونه کشورهای مثل ما هنوز خوابند (کتاب در لیست پرفروشهای نیویورک تایمز بوده حتی بالاتر از کتاب جین فوندا). ثانیا من دو تا نتیجه گرفته ام از خواندن این کتاب

اول اینکه ما و هند یک گه نیستیم و ما خیلی عقب مانده تریم از نظر شعور مملکت داری و سیاست و همینطور تصور از آینده (یاد دکتر منصوری بخیر با آن کتاب ایران در سال هزار و چهارصد چقدر دلواپس تحقیق در مملکت بود بنده خدا)

ثانیا این کتاب یک فصل دارد به نام "نفرین نفت" The curse of oil که اتفاقا در باب ممکلت خودمان است و اتفاقا در دوران خاتمی نوشته شده نه در دوران احمدی نژاد میگوید پول نفت این کشورها (ایران و عربستان و اینها) که تا هشتاد درصد صادرات اینها را تشکیل میدهد به جای آنکه صرف آوردن زیرساختهای تولید و توسعه مملکت شود صرف افزایش خفقان و سرکوب مردم شده (نمیدانم چرا من این فصل را میخواندم همه اش داشتم فکر میکردم کار افرادی مثل ابطحی در مملکت جز تطهیر خاتمی چیست، خدایی بقیه اصلاحطلب داشتن ما هم اصلاحطلب داشتیم)

اگر کتاب را ندارید میتوانید از این آدرس دانلودش کنید منابع زیر را هم من به شدت توصیه میکنم :

-1 متن کامل کتاب
2- مصاحبه برادر چارلی روز با مدیران هندی ویپرو و اینفوسیس (ویدیو)
3- خلاصه کتاب
4- سخنرانی نویسنده کتاب توماس فریدمن در ام آی تی
5- سایت رسمی محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد

Labels: