حبه حرفهای روزانه
مینویسم که یادم نرود
اصول اولیه آشپزی مجردی - ادویه ها

آنزمانها که از آشپزی مجردی مینوشتم یکی از ایمیلهایی که گرفتم این بود که "چه ماهیتابه ای تهیه کنیم" و چه چاقویی

من شخصا خیلی برایم مهم است که در چه مدل ماهیتابه ای آشپزی میکنم و یک بار باید فرق ماهیتابه ها را اینجا بگویم

اما به نظرم آمد کمی اینجا از اصول اولیه آشپزی مجردی بگویم که آقایان نمیدانند




پس بهتر دیدم با ادویه شروع کنم، امروز چند تا ادویه ای که من شخصا استفاده میکنم را مینویسم توجه کنید که آشپزی مجردی خیلی با مدل آشپزی ایرانی فرق داره و ادویه هایی که استفاده میشه هم طبیعتا متفاوته. بیشتر از ادویه های استفاده میشه که به غذا یک عطر یکتا و دلچسب بده و بر خلاف مدل ایرانی خیلی ادویه ها را قاطی نمیکنند با هم


1- برگ بو Bay Leaves
برگ بو از یونان وارد آشپزی شده و کلا یک ادویه مدیترانه ای هست و در سوپ بهترین جواب رو میده، یک تلخی و گسی خاصی به غذا میده و در آشپزی ایتالیایی خیلی کم ولی در آشپزی فرانسوی بیشتر استفاده میشه. میتونه تا حدی مزه لیمو عمانی به غذا بده و میگن اگر فلفل سیاه رو با لیمو عمانی قاطی کنید و توی غذا بریزید همان کار این ادویه را میکند. یکی از کاربردهاش توی مارینه کردن گوشت هست یعنی اگر گوشت رو توی ادویه و ماست میخوابونید برگ بو میتونه به اون تندی خوبی بده
اصولا برگ بو توی دسته آویشن و پونه حساب میاد از نظر آشپزی. یعنی باید توی مصرفش دقت بشه چون تیزی خاصی ممکنه به غذا بده اما برای قرمه و سوپ عالی هست. حواستون باشه اگر از برگ کامل استفا ده میکنید حتما قبل از سرو غذا اون برگ رو از درون غذا خارج کنید


2- رزماری
رزماری هم متعلق است به مدیترانه. و در دسته ریحان، مرزنجوش و آویشن دسته بندی میشه. رزماری همینطور آنتی اکسیدان هم داره!!! روزماری هم با گوشت و در قرمه خیلی خوب در میاد بر خلاف برگ بو روزماری مخصوص آشپزی ایتالیایی هست و توی انواع گوشت سیسلس (که یک بار نوشتم چه طور درست میشه) استفاده میشه. اگر روزماری درسته میگیرید حتما باید پودر بشه قبل از مصرف. روزماری عطری شبیه چای و کاج داره. میتونید برای مارینه کردن گوشت ازش استفاده کنید و یا با کره و سیب زمینی پوره شده قاطی کنید و سس برای غذاهای دریایی درست کنید. من شخصا اگر از روز ماری توی غذایی استفاده کنم سعی میکنم از چیز دیگه ای استفاده نکنم تا عطر روزماری رو بشه توش حس کرد


3- زیره
زیره را همه میشناسند. ساده ترین غذای مجردی که با زیره میشود پخت همان گوشت است. زیره را زیاد نریزید بخصوص در غذاهایی مثل گوشت. درنان هم زیره مصرف میشود. من خودم زیره را فقط کمی استفاده میکنم اما یادش بخیر مادربزرگم باهاش برنج درست میکرد. فقط حواستون باشه که زیره در عین حال که میتونه یه غذا رو عالی کنه میتونه اونو به یه غذا در حد رستورنهای زیر پله ای دهلی تبدیل کنه پس توی مصرفش زیاده روی نکنید

4- ادویه ایتالیایی Italian Seasoning
ادویه ایتالیایی ترکیب خشک پونه، ریحان، روزماری و آویشن و فلفل قرمز و مرزنجوش است در آشپزی مجردی مثل طلا با ارزش است و به همه چیز میتوانید بزنید حتی املت بنابر این اگر به طور سریع آشپزی میکنید بهترین ادویه همین است

Labels:

12 Comments:
Blogger me said...
سیاه جان، این تلاش‌های بی‌وقفه‌ی شما برای ارتقا سطح فرهنگ آشپزی مجردی در بین فارسی‌ زبانان واقعا قابل تقدیرند.
شما همچنین با خطاب قرار دادن آقایان، به عنوان مخاطبین اصلی نوشته‌تان، علاوه بر خدمت به کل جامعه بشری، پرچم فمینیسم را نیز بر فراز وبلاگتان به اهتزاز درآورده‌اید.
دست مریزاد!

Anonymous Anonymous said...
سلام.
مرسی از این مطلبتون
من چون مجردم و خودم هم آشپزی می کنم به این جور مطالب نیاز دارم
باز هم ممنونم
:)

Anonymous Anonymous said...
گمان میکنم اگر ادویه ها را کمی قبل از استفاده آسیاب کنید عطر آن چند برابر میشود. حقیقتا من وقتی به داخل عطاری ها پا میگذارم احساس میکنم تمام نقاط مغز و سرم دارند این بو را استشمام و از ان بهر ه میگیرند
.

Anonymous Anonymous said...
سلام.
دلم برا نوشته هاتون تنگ شده بود.
چرا کم می نویسین؟
لاچین

Anonymous Anonymous said...
جالب بود! سالهاست که برگ‌بو در باغ پدر بزگم هست و ما نمی‌دانیم که به چه دردی می‌خورد!

Blogger Unknown said...
چی بگم والا. من هر دفعه میام این سایت شما کلی با دل درد پنجره تون رو می بندم بس که می خندم. اگه یه روزی آخرزمان بشه و همه چی زیرورو شه و کسی به دانشمندان احتیاجی احساس نکند شما توانایش را دارید که همه مردم را بخندانید.
راستش این ادویه ها به کار منم میاد. ولی اینجا (استرالیا) اینقدر گیاهای عجیب و قریب دارند که ادم نمی دونه چی به چیه. تازه منم که اصلا فرق ریحون و نعناع رو نمی دونم. ممنون

راستی پونه به انگلیسی چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous Anonymous said...
فکر کنم دیگه وقت شوهر دادنت شده ؟تازه خیلی هم دیر شده؟

Anonymous Anonymous said...
عجب اشپز تروتمیز مجردی

Blogger Unknown said...
برگ بو واسه ف همه ی گرفتن همه ی بو های تند خوبه، چه کله پاچه باشه و چه ماهی!من به ماهی اب پز می زنم خیلی خوب میشه.
بعضی ادویه ها هم مکملند مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز واسه ی اونایی که غذای تند دوست دارند یا همون فلفل سیاه و لیمو عمانی که خودت گفتی.
وای گشنه ام شد، کی بیایم مهمونی؟

Anonymous Anonymous said...
مررررسی دیگه وقته شه شوهرت بدیم :)))
اما از شوخی گذشته آشپزی روحیه دقیق و ظریفی میخواد . از این بابت به شما تبریک میگم !

Blogger شاه رخ said...
به عنوان يكي از علاقمندين هنر آشپزي لذت بردم از پستتون
دست مريزاد

Anonymous Anonymous said...
همه اونايي كه فكر مي كنندهنر اشپزي فقط مال خانومهاست و به مسخره مي گن كه ديگه وقت شوهر دادنت شده(چه بي مزه)بدونند كه خيلي قديمي فكر مي كنند
از مطالب سايت لذت بردم ممنون